Svar: Babymad fra Semper

18. november 2021

Alder:
7 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring selleri (nitrat/nitrit) og Risprodukter (arsen).

Med hensyn til Selleri - og også f.eks. spinat, rødbede, fennikel, så indeholder disse grøntsager nitrat og må derfor ikke gives i større mængder til børn i alderen 6-12 måneder. Det anbefales, at de kun udgør 1/10 af portionen, og hvis man laver en ret, hvor indholdet er større, så anbefales det, at man kun giver det med ca. 14 dages mellemrum.

Med hensyn til ris, så anbefales det, at børn ikke tilbydes ris dagligt, da ris kan indeholde arsen. Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet på deres hjemmeside:

"-Variér grøden og sørg for at barnet ikke får risbaseret grød hver dag
-Undgå risdrik og riskiks til børn

Rådet om grød gælder både hjemmelavet og industrielt fremstillet grød. Andre former for grød som fx fuldkornsgrød og speltgrød kan også indeholde ris. Sørg derfor for at variere mellem forskellige slags grød." (citat, sst.dk)

Jeg har ...

Annonce

... kontaktet Semper, for at spørge til deres produkter, som du specifikt spørger til, og har fået oplyst, at du roligt kan give din datter disse produkter.

Med hensyn til knoldselleri, så varierer indholdet af nitrat alt efter sort, og den sort som bruges i babymad har et meget lavt indhold og kan uden problemer gives.

Med hensyn til ris i grødprodukter, så er der helt faste grænseværdier for indeholdet af arsen i ris, og produkterne til babyer holder sig langt under grænseværdierne, og er derfor heller ikke problematiske at give. Hvis du har brug for yderligere info, må du også meget gerne kontakte Semper:)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du skal altså ikke være bekymret for, at din datter har fået noget, som hun ikke måtte få, eller som på nogen måde har skadet hende. Og du kan roligt variere mellem den hjemmelavede og den færdiglavede mad, så det fungerer bedst muligt for jer i hverdagen.

Håber du kan bruge dette videre, og at det giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin